Jumaat, 3 Disember 2010

Kit Siang Punya Cita-cita

Penasihat DAP, Lim Kit Siang hanya layak menyandang jawatan Timbalan Perdana Menteri jika pelantikannya diputuskan hasil pemuafakatan semua parti dalam pakatan pembangkang.

Justeru Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib menegaskan, sesiapa sahaja termasuk Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak berhak membuat ketetapan itu jika tiada kesepakatan dibuat dalam pakatan pembangkang terlebih dahulu. Sesiapa saja termasuk beliau (Anwar) tidak berhak isytiharkan Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri jika kita (pakatan pembangkang) menang Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Lainlah jika sudah ada muafakat dan semua parti dalam pakatan pembangkang bersetuju untuk lantik beliau (Kit Siang) jadi Timbalan Perdana Menteri.Harun diminta mengulas pendiriannya sebelum ini yang tidak bersetuju dengan tindakan Anwar menamakan pemimpin DAP itu sebagai Timbalan Perdana Menteri jika pakatan pembangkang berjaya mentadbir negara.

Harun tetap dengan pendiriannya berhubung isu itu walaupun bercanggah pendapat dengan Timba lannya, Datuk Ahmad Yaakob yang bersetuju Kit Siang dinamakan sebagai Timbalan Perdana Menteri.Beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu yakin semua parti dalam pakatan pembangkang termasuk Pas akan dapat menerima pelantikan Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri jika pelantikannya mendapat persetujuan semua pihak dalam pakatan itu.

Malah, beliau juga percaya Kit Siang mampu menjalankan tanggungjawabnya dengan cekap berdasarkan prinsip pemerintahan Islam sekiranya pemimpin DAP itu diberi mandat menjadi pemimpin nombor dua negara kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan