Khamis, 1 Julai 2010

Hati Anuar Ibrahim

Rakyat perlu menilai dan membuat pertimbangan sendiri mengenai perjuangan sebenar Ketua Pembangkang, Si Anwar Ibrahim yang berusaha menjernihkan hubungannya dengan pemimpin Yahudi Amerika Syarikat (AS). Rakyat perlu menyoal apakah politik sebenar penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dan untuk apakah ia berjuang.

Kunjungan Anwar ke Washington bagi menjernihkan hubungan dengan beberapa tokoh Yahudi di sana baru-baru ini jelas membuktikan bahawa beliau dengan kumpulan tersebut memang intim dan jelas dengan pendedahan yang dibuat oleh kolumnis terkenal berbangsa Yahudi, Jackson Diehl dalam tulisannya di akhbar The Washington Post, kelmarin mengenai kunjungan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) ke Washington, Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini.

Diehl dalam tulisannya bertajuk 'Flirting with zealotry in Malaysia' (Bermain dengan kefanatikan di Malaysia) menyatakan bahawa Anwar meluangkan banyak masa untuk menawarkan penjelasan kepada rakan-rakan lama beliau termasuk Pengerusi Jawatankuasa Luar Negeri, Howard Berman dan beberapa pemimpin Yahudi.

Anwar dalam tulisan itu juga dikatakan menyesal menggunakan istilah seperti 'pencerobohan Zionis' yang biasanya digunakan oleh Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad.Kenapa saya perlu menggunakannya jika hal itu menyebabkan begitu banyak salah faham? Saya harus lebih berhati-hati.

Tindakan Anwar menjernihkan hubungannya dengan pemimpin-pemimpin Yahudi di AS berikutan penyertaannya dalam satu tunjuk perasaan di luar kedutaan Amerika di Kuala Lumpur baru-baru ini.Tunjuk perasaan itu juga menyaksikan sehelai bendera Israel dibakar dan Anwar juga membuat sindiran pedas mengenai firma perhubungan awam yang berpejabat di Washington menurutnya, "dikuasai Yahudi" Apco Worldwide, yang digunakan khidmatnya oleh kerajaan Malaysia.

Si Anwar tanpa segan silu ke negara itu untuk memohon maaf di atas kesilapan beliau kerana khuatir ia mungkin akan menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan rakan-rakannya itu.

Rakyat Malaysia perlu tahu di sini bahawa ia menunjukkan hubungan yang rapat antara Anwar dengan kumpulan-kumpulan yang dikatakan pro-zionis atau pro-Yahudi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan