Isnin, 14 September 2009

Melayu Di Hina Di Bumi Sendiri..

Para pemimpin UMNO menyifatkan cadangan perwakilan MIC supaya meletakkan 'kalungan selipar' pada gambar Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai perbuatan melampau, biadab dan kurang ajar.

Sehubungan itu mereka mendesak pimpinan MIC supaya segera bertanggungjawab dengan mengambil tindakan ke atas perwakilan berkenaan termasuk parti itu sendiri perlu meminta maaf kepada Dr. Mahathir.

''Kalau mereka hendak dihormati orang lain mereka mesti juga menunjukkan kepimpinan yang sopan santun, hormat menghormati seperti kita warisi daripada pemimpin-pemimpin terdahulu.

''Hanya dengan cara itu sahaja dapat kita hidup dengan harmoni, stabil dan padu mengajar generasi apa maksud sebenarnya gagasan 1Malaysia....

Cadangan itu dilontarkan sewaktu sesi perbahasan pada Perhimpunan Agung MIC ke-63 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Rata rata mengharapkan agar BN mengambil tindakan sekiranya pimpinan MIC membiarkan perkara ini berlalu begitu sahaja demi menjaga kerukunan dalam BN.

Mereka kena cari jalan menonjolkan perancangan dan kerja yang baik, bukan dengan menyalahkan orang lain apatah lagi menghina pemimpin besar negara. Budaya seperti ini bukan budaya BN. MIC perlu bertanggungjawab,

Rakyat Malaysia merasakan cadangan itu sangat kurang ajar dan melampau kerana ia penghinaan kepada Dr. Mahathir yang menjadi pemimpin untuk semua kaum di negara ini bagi satu tempoh yang lama.

Teguran dan pandangan Dr. Mahathir itu adalah pandangan seorang negarawan ulung dan jika ada yang tidak bersetuju, masih ada kaedah lain untuk menyuarakan pendapat.

Perwakilan MIC sudah menunjukkan tahap kurang matang dalam menyatakan pandangan. Memainkan isu seperti ini menghadirkan rasa marah orang Melayu.

Mendesak MIC mengambil tindakan disiplin kepada perwakilan terbabit dengan menggantung keahliannya serta merta kerana BN tidak memerlukan ahli seperti itu.

Katanya, perbandingan dengan selipar termasuk tempat alas kaki untuk menjatuhkan maruah seseorang amat ditegah oleh masyarakat Melayu dan berupa satu penghinaan yang tidak boleh dimaafkan.

Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu, jika dia benar-benar ikhlas supaya memohon maaf bagi pihak MIC di atas sikap kurang ajar perwakilan tersebut.

Dalam hal ini MIC jangan lupa bahawa menghina Dr. Mahathir samalah menghina seluruh ahli dan pemimpin UMNO serta orang Melayu...

1 ulasan:

  1. SALAM - Inilah puak yang tak tau diuntung.
    Dia dah lupake negarawan unggul seumpama Tun Mahathir bukan dikagumi di Malaysia saja malah
    seantero dunia..sedarlah sikit

    BalasPadam