Isnin, 20 Julai 2009

MU vs RAKYAT


SeMENJAK DUAmenjak MALAYSIA dilanda demam Manchester United (MU) - kelab bola sepak paling popular di dunia - yang mengadakan kunjungan ke negara ini. Sesi latihan pasukan itu sahaja disaksikan lebih 40,000 penonton. Petang semalam, Stadium Bukit Jalil, dibanjiri lebih 85,000 penonton, sekali gus mencatatkan jumlah penonton teramai di stadium itu setakat ini biarpun dibandingkan ketika upacara pembukaan Sukan Komanwel pada 1998.

AKAN TETAPI 2 PERLAWANAN TETAP MALAYSIA KALAH JUGA KENA 5-2.

Begitulah penangan MU. Walaupun Awang bukan peminat MU tetapi mengakui pengaruh besar pasukan itu kepada para peminat bola sepak di seluruh dunia termasuk di Malaysia. Untuk seketika, para penonton dari semua kaum, agama dan pengikut pelbagai parti politik, melupakan segala perbezaan dan isu-isu semasa yang panas sebaliknya bersatu hati untuk menyaksikan persembahan MU bimbingan Sir Alex Ferguson.

AGUNGKAN ORANG PUTIH TAPI BAHASA ORANG PUTIH NAK DI MANSUHKAN DALAM SAINS N MATEMATIK....

Tetapi ada perkara yang lebih menggembirakan Awang iaitu prestasi pasukan kita yang beraksi dalam perlawanan persahabatan dengan MU.

Percaya atau tidak rakyat Malaysia turut berbangga dengan persembahan Pasukan Malaysia yang hanya tewas tipis 2-3 kepada MU yang dibarisi pemain hebat bertaraf dunia. Dua jaringan menarik Amri Yahyah cukup menceriakan. Pasukan negara sememangnya mempamerkan permainan mantap, lebih bertenaga dan menyakinkan - tidak seperti kebanyakan aksi mereka sebelum ini. Ramalan ramai bahawa pasukan kita akan dibelasah teruk tidak menjadi kenyataan, semalam.( MU hanya bermain 45% permainan mereka 55% di sembunyikan atau lebih tepat lagi pemain MU hanya nak mengeluarkan peluh sebab ditaja oleh Malaysia). Ternyata bahawa perbezaan saiz badan, pengalaman dan taraf, bukan penghalang untuk para pemain negara memberikan saingan terbaik kepada MU. Tetapi terlalu awal untuk berpuas hati kerana ini adalah perlawanan persahabatan saja.

Apa pun, Rakyat berharap, prestasi yang ditunjukkan akan menjadi titik tolak baru kepada kebangkitan pasukan negara sebagai jaguh Asia sebagaimana yang dikecapi pada dekad 1960-an hingga awal 1980-an. Itulah juga harapan rakyat Malaysia sejak prestasi pasukan bola sepak kita merudum begitu lama.

Jangan jadi jaguh kampung saja...jangan jadi menang sorak kampung tergadai....

MALAYSIA BOLEH...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan