Isnin, 20 Julai 2009

PPSMI

DASAR Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) masih berkuat kuasa sehingga 2012 memberi kesan yang bukan sedikit terhadap aspek pembelajaran di negara ini terutama mereka yang terbabit dalam industri pendidikan

Isu beberapa sekolah sama ada di ibu kota atau negeri lain menggunakan bahasa Malaysia mengajar subjek Sains dan Matematik atau kekal mengajar dalam bahasa Inggerismungkin tidak terlalu memberi kesan kepada segelintir pihak.

"Melihat dalam skop yang lebih luas. Isu bahasa bukan hanya melihat kepentingan dalam keadaan sekarang, tetapi masa depan.

"Ini kerana pendidikan adalah sesuatu yang dinamik, sentiasa berkembang mengikut jalur semasa dan tidak mustahil apabila murid melangkah ke sekolah menengah apatah lagi ke institusi pengajian tinggi kebanyakan buku rujukan dalam bahasa Inggeris.

"Tidak salah penguasaan bahasa ibunda, tetapi penekanan perlu diberikan dalam bahasa Inggeris supaya seimbang dan menjadikan pelajar untuk lebih cemerlang. Kita tidak mahu hanya digelar 'jaguh kampung' yang hanya tahu menguasai satu bahasa.

"Lagipun menguasai bahasa Inggeris tidak melonggarkan akar budaya atau agama jika seseorang itu ada prinsip tersendiri,"

Berdasarkan pengalaman kawan-kawan apabila melangkah ke luar negara menuntut ilmu, kebanyakan terdedah dengan bahasa penjajah dan tentunya ia menuntut tahap pencapaian komunikasi lebih tinggi dan di situlah segalanya bagaikan teruji.

"Apabila di luar negara, kita harus dilakukan sendiri. Ketika itu mereka akan faham jika tiada penguasaan dalam bahasa Inggeris,"

"Bayangkan jika penguasaan bahasa Inggeris lemah, tentu sukar kerana buku rujukan, kawan-kawan dan pensyarah semuanya bangsa asing,"

Apa salahnya jika anak-anak Melayu boleh menguasai banyak di dunia ini..paling tidaknya dapat menguasi bahasa Cina,Tamil,Inggeris n Arab..

"UNTUNG SABUT TIMBUL...
UNTUNG BATU TENGELAM.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan